//
u leest...

Nieuws

Warm weer verwacht, let op eten en drinken

Drinken voor, tijdens en na tenniswedstrijden.

Dagelijks

Je lichaam heeft elke dag voldoende vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Maar hoeveel moet je dagelijks drinken? In het schemaatje hiernaast zie je hoeveel je ongeveer per dag moet drinken. De hoeveelheid drinken kun je het beste over de hele dag verdelen. Bij warm weer of lichamelijke inspanning zoals een wedstrijd of training moet je meer drinken dan anders. Wanneer je te weinig drinkt, dan is dit direct van invloed op je sportprestaties.

Wedstrijddag

Voor de wedstrijd: 

Tot 10 jaar 350 ml
Tot 13 jaar 400 ml
Tot 16 jaar 450 ml
Vanaf 16 jaar 500 ml

Wanneer je een wedstrijd gaat spelen, dan moet je extra opletten met wat en hoeveel je drinkt. Tot 2 a 3 uur voor de wedstrijd drink je geregeld wat. Hierbij houd je het dagelijkse schema aan. Het beste drink je thee, magere of halfvolle melk, water of vruchtensap.

Voor de wedstrijd

Tussen de 2 en 3 uur voordat je wedstrijd begint drink je een halve liter water en/of een drankje met isotone zoals AA isotone. Kijk op het schemaatje hiernaast voor de hoeveelheid drinken per leeftijd. Is het tijdstip van je wedstrijd nog niet bekend, drink dan elk half uur iets.

Warming-up

Tijdens je warming-up drink je ca een kwart liter (200 tot 250 ml) water of een isotone drankje. Het voordeel van water of een drankje met isotone is dat het snel door je bloed wordt opgenomen.

Tijdens de wedstrijd

Wanneer de wedstrijd begint drink je in de rustpauze water en een isotone drank. Het is belangrijk om bij elke wisseling te drinken. Wanneer je wacht totdat je dorst krijgt, ben je namelijk al te laat. Per  uur moet je ongeacht je leeftijd tussen de 600 en 800 ml drinken, waarvan 50% water en 50% isotone drank. Beter drink je geen andere sportdranken, frisdrank, vruchtensap of iets dergelijks. Deze drankjes bevatten teveel suiker en het duurt te lang voordat ze in je bloed worden opgenomen. Isotone drank bevat per 100 ml 6 tot 8 gram koolhydraten.

Bij warm weer

Bij warm weer moet je meer drinken dan de 600 tot 800 ml per uur. Zowel voor de wedstrijd als tijdens de wedstrijd. De hoeveelheid is afhankelijk van de temperatuur, de inspanning en het zweetverlies. Het is moeilijk in te schatten hoeveel vocht je verliest. Maar je kunt dit meten door je gewicht te wegen voor en na de wedstrijd.  Een verlies van 1 kg staat ongeveer gelijk aan 1 liter zweetverlies.

Na afloop

Na afloop van de wedstrijd drink je water. Bij een inspannende wedstrijd drink je een isotone drank om je koolhydraten aan te vullen. Moet je binnen 24 uur een nieuwe wedstrijd spelen, dan neem je na afloop ook een isotone drank. Eet uiteraard ook voldoende!

Onze sponsoren

No Banner to display